Så fik jeg den der diagnose: om betydningen af at få en ADHD diagnose på kanten af ungdomslivet

Tanja Miller, Jeanne Stenhøj, Jonas Stuhr

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen beskæftiger sig med hvordan unges selvforståelse kan udvikle sig i forbindelse med at blive psykiatrisk diagnosticeret i en tidlig alder. Flere og flere unge får psykiatriske diagnoser og artiklen diskuterer validiteten af de undersøgelsesmetoder der anvendes i praksis. Artiklen sætter skarpt på magtforhold i feltet gennem to cases, hvor personlige narrativer om at være en del af ”systemet” sættes i relation til undersøgelsesmetoder per se og til hvordan oplevelse af selve undersøgelsens udførelse har betydning for de unges selvopfattelse og egne vurderinger af fremtidsmuligheder. Resultater trækker mindelser fra problemstillinger beskrevet i ”Gøgereden” - så det diskuteres om det er muligt at genudredning kan åbne for nye forståelser.
Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Issue number22
Pages (from-to)14-21
Number of pages8
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this