Abstract
Artiklen har fokus på børns trivsel i levet børneliv, som det udspiller sig i børnehaveklassens legefællesskaber. Artiklen bygger på et eksplorativt og fokuseret etnografisk studie, hvor videooptagelser, børneinterviews og børns tegninger udgør det empiriske grundlag. Studier peger på, at leg og trivsel er nært forbundet. Artiklen inviterer ind i en udforskning af legefællesskaber og de muligheder for trivsel, der bliver til her. Teoretisk er artiklen forankret i børnekulturelle perspektiver på leg, hvor leg involverer legeremedier, relationer og stemning og bevæger sig indenfor en legeorden. Artiklens bidrag er at udfordre og forstå leg og trivsel som andet end at være glad og lege godt. I stedet belyser artiklen trivsel som et komplekst og nuanceret fænomen også i leg, hvor børns subtile samværsformer og udvekslinger får betydning for, hvordan trivsel bliver til.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Pædagogisk psykologisk tidsskrift |
Volume | 60 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 61-72 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 1903-0002 |
Publication status | Published - May 2023 |
Keywords
- children and youth
- schools, courses and institutions