’Sammen på en anden måde’: Gadeidræt som motiverende bevægelsesaktivitet for unge i et særligt tilrettelagt undervisningsforløb (STU)

Lars Domino Østergaard, Anette Bentholm

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Unge med særlige behov i form af fx en generel udviklingsforstyrrelse som autisme, er oftere i en særlig sårbar position i forhold til skole, sociale fællesskaber, mental sundhed og fysisk aktivitet. På sigt kan denne sårbarhed påvirke deres koblingsmuligheder til uddannelse og beskæftigelse. Igennem 10 uger i efteråret 2021 deltog 44 unge fra Voksenskolen for Uddannelse og Kommunikation (VUK) i Aalborg i alderen 16-25 år i et gadeidrætsforløb med aktiviteter som panna, freestyle løbehjul og streetbasketball. Formålet med projektet var at undersøge om gadeidrætsforløbet kunne motivere de unge med særlige behov til at være fysisk aktive, og hvad det kræver af det pædagogiske personale for at implementere gadeidræt på skolen. Self-efficacy begrebet (på dansk ’tro på egne evner’), var projektets teoretiske afsæt. Der blev i forløbet lavet observationer, optaget videoer og foretaget interview med de unge og det pædagogiske personale. Resultaterne viste, at gadeidræt som en alternativ idrætsform motiverede eleverne til at være mere fysisk aktive i skoletiden, og understøttede samtidig de unges self-efficacy, men det var sjældent, at eleverne selv tog initiativ til at være gadeidrætsaktive i pauserne. Personalet havde desuden en væsentlig funktion som facilitator som rollemodel og med verbal tilskyndelse i styrkelsen af de unges self-efficacy.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Socialpædagogik
Volume26
Issue number1
Pages (from-to)15-28
Number of pages14
ISSN1398-3717
Publication statusPublished - 1 Jun 2023

Keywords

  • children and youth
  • sports

Cite this