Samskabelse - en ny måde at skabe velfærd på?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Kapitlet præsenterer en begrebsramme til at reflektere over samarbejdets ”hvem, hvad og hvordan”, når pædagoger, forældre, frivilligt netværk og eventuelt også profitorienterede virksomheder arbejder sammen om at skabe velfærd på tværs af den offentlige sektor, civilsamfundet og markedet. Jeg foreslår en skelnen mellem begreberne samskabelse og samproduktion, på baggrund af egen forskning i styringsparadigmers og politiske buzzwords betydning for praktisering af pædagogisk arbejde i daginstitutioner. I forordet til antologien står bl.a.: "I denne antologi bevæger vi os bevidst væk fra en specifik definition på samskabelse, og vi introducerer heller ikke én almengyldig metode, som kan anvendes i enhver kontekst. Netop fordi vi godt ved, at begrebet først for alvor bliver betydningsbærende i den enkelte pædagogiske praksis, hvor det er pædagogerne, som skal løfte begrebet og give det mening (den læser, som ønsker en mere specifik indføring i samskabelses-begrebets historik, kan vi dog henvise til kapitel 9, hvor Astrid Kidde Larsen Nørgaard detaljeret beskriver begrebets tilblivelse).
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogen som forandringsagent : samskabelse og forandring i pædagogisk praksis
EditorsMaria Christina Behnke, Mads Thomsen
Number of pages18
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date5 Jul 2021
Edition1
Pages167-184
Chapter9
ISBN (Print)978-87-500-5789-5
Publication statusPublished - 5 Jul 2021
SeriesProfessionsserien

Keywords

  • management, organizational development and innovation
  • children and youth
  • learning, educational science and teaching

Cite this