Samskabende pædagogik: mod nye deltagelsesmuligheder for børn og unge på kanten. Et inspirationshæfte

Research output: Other contributionOtherCommunication

Abstract

Dette inspirationshæfte formidler idéer til udvikling af samarbejdet mellem klub og skole med henblik på at skabe de bedst mulige deltagelsesmuligheder for børn og unge med svag skoletilknytning. Hæftet er udarbejdet med udgangspunkt i resultater fra undersøgelsen Samskabende pædagogik – mod nye deltagelsesmuligheder for børn og unge på kanten. En af hovedkonklusionerne i undersøgelsen var, at der er behov for nye samarbejdsformer, hvor hverdagens kultur, praksis & vaner gentænkes. Dette kan et samarbejde med fokus på samskabelse bidrage til. I Samskabende pædagogik har pædagoger fra fire fritidsklubber og lærere på mellemtrinnet på de tilknyttede fire skoler eksperimenteret med udvikling af en ny og bedre indsats for de 11-14-årige. Formålet med projektet har været at understøtte det pædagogiske arbejde med at udvikle en forebyggende pædagogisk praksis for børn og unge. Samtidig har projektet haft som mål at oparbejde viden om brugen af den pædagogiske faglighed i det tværprofessionelle samarbejde og om, hvilke pædagogiske kompetencer et sådant samarbejde kræver. Hæftet er til inspiration til fortsat udvikling af samarbejdet på tværs af landets fritidsklubber og skoler.
Original languageDanish
Publication date2017
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherBUPL
Number of pages16
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • children and youth

Cite this