Samspil mellem praktik og teoretisk undervisning -kernen i professionsdidaktik

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

Abstract

Denne artikel har fokus på samspillet mellem praktik og teoretisk undervisning og bygger på undersøgelse af, hvordan fire professionsuddannelser har operationaliseret dette samspil. De mellemlange videregående professionsudddannelser har en lang historisk tradition for at arbejde med teori-praksis-forholdet. Alle professionsuddannelser er i dag vekseluddannelser, hvor studerende i perioder deltager i teoretisk undervisning på uddannelsesinstitutionen og i perioder er i praktik på relevante institutioner eller virksomheder. Professionsdidaktik drejer sig efter vores opfattelse om didaktiske overvejelser i forbindelser med planlægning af undervisning i en professionsuddannelse. Udgangspunktet for denne artikle er, at kernen i professionsdidaktik er samspillet mellem teori og prkasis. Vi giver i artiklen eksempler på eksisterende former for professionsdidaktik, som undersøgelsen har afdækket.
Original languageDanish
Title of host publicationProfessionsdidaktik -et særligt anliggende for professionshøjskolerne
Number of pages15
Place of PublicationDK- Århus C
PublisherVIA Systime
Publication date2010
Edition1. ebogudgave
Pages25-40
ISBN (Print)978-87-90833-89-3
ISBN (Electronic)978-87-90833-88-6
Publication statusPublished - 2010

Keywords

  • professional didactics

Cite this