Samtalen tæller - Systematiseret klassekammerathjælp i matematik

Klaus Rasmussen, Maria Christina Secher Schmidt, Signe Smedegaard Skov, Heidi Honig Spring, Pia Beck Tonnesen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen beskriver hvordan systematiseret gensidig klassekammerathjælp er blevet afprøvet i pilotprojektet ’SYKL i Matematik’. Her er elevdialogernes socio-faglige aspekter blevet identificeret og analyseret. Analysen bygger på en kvantificering af indholdet af elevernes samtaler, og den viser i hvilket omfang de forskellige samtalehandlinger optræder. Den viser specielt at eleverne i overvældende grad holder fokus på den fælles undersøgelsesopgave. Analysen afdækker en udvikling i elevernes samtalemæssige brug af konkrete objekter og præsenterer et første bud på, hvorledes specifikke faglige og sociale samtalehandlinger følges ad.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume2021
Issue number3
Pages (from-to)27-47
Number of pages10
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • mathematics
  • public school
  • cooperation

Cite this