Samtaleteknologiernes dilemmaer og muligheder

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Sammen med mine studerende bliver jeg ofte indigneret over den opfattelse, at det er metodekataloger eller evidensbaserede metoder og manualer, som er svaret på spørgsmålet om, hvordan vi kan komme til at lytte til borgerens stemme. I denne artikel anskues visse former for samtaler som teknologier. Samtaleteknologier er samtaler med en beskrevet metodik, og som vi bruger til bestemte formål. Ved at tale om teknologier understreger jeg, at der er tale om en på forhånd defineret metode og en indbygget målrettethed.

I artiklen viser jeg gennem et eksempel nogle af de fundamentale vanskeligheder i arbejdet med at få borgerens stemme frem gennem samtaleteknologier. Som eksempler på samtaleteknologier har jeg udvalgt de metoder, som Socialstyrelsen lægger op til i arbejdet med recovery. Disse er FIT, Livshistoriefortællinger og Åben Dialog. I slutningen af artiklen præsenterer jeg en analysemodel, som kan være med til at udvikle samtaleteknologierne så der reelt lyttes til borgerens stemme.
Original languageDanish
JournalSocial Kritik
Volume30
Issue number155
Pages (from-to)69-74
Number of pages6
ISSN0904-3535
Publication statusPublished - 30 Nov 2018

Keywords

  • social work and social conditions

Cite this