Sans for Resonans: at undersøge samvittighed og følelser i pædagogisk arbejde

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel bestræber vi os på at opnå sans for resonans i vores fælles feltarbejde på danske folkeskoler. Vi er på jagt efter at undersøge samvittighed og følelser hos lærere og pædagoger, men hvordan får man indsigt i andre menneskers samvittighed og følelser? Teoretisk trækker vi på antropologiske forståelser af følelser som kropsliggjorte tanker og ikke mindst på Hartmut Rosas begreb resonans, der er en særlig måde at lade sig bevæge på, hvor man føler sig i live sammen med andre. I kapitlet forsøger vi at omsætte teorierne til metodiske greb, analytiske opmærksomhedspunkter og etiske fordringer, der kommer af at ‘bruge’ andres higen efter resonans som metodisk tilgang.
Original languageDanish
Title of host publicationMultisensoriske metoder og analyser : til undersøgelser af pædagogisk praksisser
EditorsHelene Falkenberg, Sofie Sauzet
Number of pages21
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2023
Pages79-99
Chapter3
ISBN (Print)9788759334041
ISBN (Electronic)9788759342992
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this