Semantiske bølger: analytisk redskab og didaktisk princip

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

I dette kapitel anlægger vi et sociologisk blik på pædagogisk praksis. Vores tilgang komplementerer de mere sproglige eller pædagogiske tilgange i bogens øvrige kapitler. Vi lægger ud med en case der illustrerer en vellykket pædagogisk praksis. Derefter præsenterer vi kort vores baggrund i Legitimation Code Theory samt de to begreber semantisk tyngde og semantisk tæthed som kan bruges til at analysere og forstå hvorfor casen kan kaldes vellykket. Vi runder af med at illustrere hvordan teorien også kan bruges som didaktisk planlægningsværktøj. Undervejs viser vi hvordan teorien kan anvendes på praksis, og hvordan tilgangen kan knyttes til andre tilgange i denne bog.
Original languageDanish
Title of host publicationKom ind i sproget : Flersprogede elever i fagundervisningen
EditorsStine Kragholm Knudsen, Lone Wulff
Number of pages17
Place of PublicationKbh.
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2021
Edition2
Pages73-90
Chapter4
ISBN (Print)9788750053750
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • didactics

Cite this