“Sikker viden” som princip for styring af folkeskolen.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Tendenser som evidensbaseret praksis og løbende
faglig evaluering ændrer måden, den offentlige
sektor styres på. Disse tendenser har fælles forankring
i en forestilling om, at ”sikker viden” skal være
ledetråd for udvikling af velfærdsydelser. ”Sikker
viden” introduceres i artiklen som et nyt styringsprincip
i den offentlige sektor, som er forskelligt fra
mål og resultater, der i årtier har været det dominerende
styringsprincip. Ved at undersøge den nye
folkeskolereform og undervisningsmetoder knyttet
til reformens læringsmål vises, hvordan ”sikker
viden” er blevet et grundlæggende styringsprincip
i folkeskolen. I organiseringen af ”sikker viden”
spiller læringsvejledere en central rolle for at
implementere nye undervisningsmetoder, som
er knyttet til folkeskolereformens læringsmål.
Læringsvejlederen træder således frem i en ny
rolle i folkeskolernes organisation. Det diskuteres,
hvilken betydning læringsve lederen kan have for
relationen mellem lærere og ledelse.
Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Volume2015
Issue number19
Pages (from-to)40
Number of pages47
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 2016

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this