Situeret trivsel i skolens faglige fællesskaber

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklens formål er gennem empiriske analyser at nærme sig en forståelse af trivsel i et situeret perspektiv, der kan bringe trivsel tæt på den skolekontekst, børn lever deres skoleliv i – dette med et særligt fokus på faglige aspekter ved trivsel. Artiklen tager afsæt i et igangværende forskningsprojekt, der har som ambition at nuancere trivselsbegrebet i lyset af børns konkrete deltagelsesmuligheder i indskolingslivets fællesskaber, og vi argumenterer for, at børns trivsel er nært forbundet med deres muligheder at være legitime deltagere i meningsfulde fællesskaber med fagligt indhold. I artiklen peges på, hvordan skolens normer for faglighed til tider kan synes så selvfølgelige, at de slører blikket for trivsel, som det bliver til i forskellige fællesskaber. Afslutningsvist diskuterer vi på baggrund af analyserne implikationerne ved en situeret forståelse af trivsel i skolen; en trivselsforståelse, der i al sin kompleksitet kan rumme både faglige og sociale aspekter.
Original languageDanish
JournalPædagogisk psykologisk tidsskrift
Volume60
Issue number3
Pages (from-to)58-68, 80
Number of pages12
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this