Skal og kan faget pædagogik kvalificere til en professionsfaglig kamp?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Artiklen rejser spørgsmålet om det er uddannelsens opgave at ruste pædagogstuderende til en kamp om professionsstatus og samfundsmæssig anerkendelse, og hvordan det i givet fald kan gribes an. Pædagoduddannelsen anskues her i et systemteoretisk perspektiv som et socialt system, der har lukket sig om sig selv og gennem kommunikation har defineret, hvad der er meningsfuldt i systemet og omverden. Iagttagelsespunktet er pædagoguddannelsen i en aktuel kontekst med fokus på spørgsmål om, hvorvidt studerende skal lære at udtrykke en fagidentitet i kollektive termer, eller om opgaven i højere grad er at styrke den enkelte studerendes personlige strategi og identitet som pædagog? Foregår der overhovedet en professionskamp, og hvem udkæmper den? Er der tale om en bevidst professionaliseringsstrategi fra pædagogernes side eller en mere defensiv tilpasningsstrategi som en reaktion på samfundsudviklingen? Og hvilke konsekvenser får dette for den måde, vi uddanner pædagoger på?
Original languageDanish
Title of host publicationFaget pædagogik
EditorsKarsten Tuft, Christian Aabro
Number of pages26
Place of PublicationVærløse
PublisherBillesøe og Baltzer
Publication date2008
Pages385-411
ISBN (Print)978-87-7842-230-9
Publication statusPublished - 2008

Keywords

  • educational science studies

Cite this