Abstract
Skole-virksomhedssamarbejde (SVS) praktiseres på mangfoldige måder og spænder fra endagsbesøg til flere års samarbejde. Nogle kommuner har indgået aftaler med institutioner om at købe færdige koncepter, mens andre samarbejder initieres af progressive lærere på egen hånd. Gennem denne artikel undersøger vi forskelle og ligheder samt potentialer og begrænsninger ved de forskellige former for samarbejde.
Samarbejde mellem skole og erhvervsliv blev udfoldet i skolereformen i 2013 i visionerne om en åben skole. (Folkeskoleloven § 3 stk. 4-5 og § 33 stk. 9).
I artiklen vil vi søge svar på en række spørgsmål, som vi ofte er stødt på, eller som vi har stillet os selv i arbejdet med at få dybere indsigt i SVS i Danmark. Et par strukturelt store ændringer er, at der er oprettet store digitale platforme, hvor virksomheder og skoler kan etablere kontakt, og at der nu udbydes færdige koncepter, som kommuner og skoler kan købe og derved komme fra start til mål uden at skulle udvikle forløbene selv.
Vi vil koncentrere os om at svare på spørgsmålet:
Hvilke potentialer og barrierer er der ved skole-virksomhedssamarbejde, og hvordan og i hvilket omfang kan køb af færdige koncepter være vejen til bedre samarbejde?
Samarbejde mellem skole og erhvervsliv blev udfoldet i skolereformen i 2013 i visionerne om en åben skole. (Folkeskoleloven § 3 stk. 4-5 og § 33 stk. 9).
I artiklen vil vi søge svar på en række spørgsmål, som vi ofte er stødt på, eller som vi har stillet os selv i arbejdet med at få dybere indsigt i SVS i Danmark. Et par strukturelt store ændringer er, at der er oprettet store digitale platforme, hvor virksomheder og skoler kan etablere kontakt, og at der nu udbydes færdige koncepter, som kommuner og skoler kan købe og derved komme fra start til mål uden at skulle udvikle forløbene selv.
Vi vil koncentrere os om at svare på spørgsmålet:
Hvilke potentialer og barrierer er der ved skole-virksomhedssamarbejde, og hvordan og i hvilket omfang kan køb af færdige koncepter være vejen til bedre samarbejde?
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kvan |
Volume | 43 |
Issue number | 126 |
Pages (from-to) | 59-71 |
Number of pages | 13 |
ISSN | 0107-4016 |
Publication status | Published - 15 Sept 2023 |
Keywords
- schools, courses and institutions