Skole-virksomhedssamarbejde – også en del af skolens rum

Anders Vestergaard Thomsen, Mari-Ann Skovlund Jensen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Skole-virksomhedssamarbejde (SVS) praktiseres på mangfoldige måder og spænder fra endagsbesøg til flere års samarbejde. Nogle kommuner har indgået aftaler med institutioner om at købe færdige koncepter, mens andre samarbejder initieres af progressive lærere på egen hånd. Gennem denne artikel undersøger vi forskelle og ligheder samt potentialer og begrænsninger ved de forskellige former for samarbejde.
Samarbejde mellem skole og erhvervsliv blev udfoldet i skolereformen i 2013 i visionerne om en åben skole. (Folkeskoleloven § 3 stk. 4-5 og § 33 stk. 9).
I artiklen vil vi søge svar på en række spørgsmål, som vi ofte er stødt på, eller som vi har stillet os selv i arbejdet med at få dybere indsigt i SVS i Danmark. Et par strukturelt store ændringer er, at der er oprettet store digitale platforme, hvor virksomheder og skoler kan etablere kontakt, og at der nu udbydes færdige koncepter, som kommuner og skoler kan købe og derved komme fra start til mål uden at skulle udvikle forløbene selv.
Vi vil koncentrere os om at svare på spørgsmålet:
Hvilke potentialer og barrierer er der ved skole-virksomhedssamarbejde, og hvordan og i hvilket omfang kan køb af færdige koncepter være vejen til bedre samarbejde?
Original languageDanish
JournalKvan
Volume43
Issue number126
Pages (from-to)59-71
Number of pages13
ISSN0107-4016
Publication statusPublished - 15 Sept 2023

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this