Skolen som realityshow: Om affekter og værdikampe på en folkeskole med udskolingslinjer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen undersøger motivationsteknologien udskolingslinjer ved at zoome ind på et musicalforløb på en Art & Performancelinje på en folkeskole. Med afsæt i Skeggs & Woods forskning i reality-tv kombinerer artiklen affektteori med sociologisk klasseforståelse til at undersøge nogle af finmekanismerne i linjeskolens rolle som social reproduktionsinstans. Artiklen viser for det første, at nogle af elevernes lyst bliver (gjort til) noget, der er forstyrrende og illegitimt og for det andet, at der er flere og andre affekter, som skabes og må håndteres end lyst. Affekter, som bliver til sammen med kampe om, hvad der skal anerkendes som værdifuldt på linjen.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for professionsstudier
Issue number27
Pages (from-to)46-54
Number of pages9
ISSN2446-0273
Publication statusPublished - 1 Oct 2018

Keywords

  • children and youth
  • public school

Cite this