Skoleskak for alle: en forskningsrapport om, hvordan skoleskak styrker personlige-, sociale- og kognitive kompetencer, selvværd og faglig dygtighed – set i et inkluderende perspektiv

Christian Quvang

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

Abstract

Dette mixed methods forskningsprojekt belyser, hvordan pædagogisk, organisatorisk og didaktisk praksis i indsatsen ’Skoleskak for alle’ rummer aktive elementer, der understøtter muligheder for deltagelse og dermed inklusion af elever med sociale og kognitive udfordringer. Indsatsen ’Skoleskak for alle’ er rettet mod elever i folkeskolen med særlige behov/i udsatte positioner og forskningsprojektet viser, at skoleskak på forskellige måder understøtter elevernes personlige-, sociale-, kognitive- og faglige kompetencer som fx refleksion og koncentration, empati og relation, koncentration og kommunikation samt logisk tænkning og sproglig kompetence. Ligesom elevernes selvværd og muligheder for at indgå i inkluderende fællesskaber påvirkes positivt. Endelig peger forskningsprojektet på behovet for yderligere forskning vedrørende en mere systematisk kortlægning af sammenhæng og transferværdi imellem deltagelse i skakaktiviteter og udviklingen af faglige kompetencer i forhold til folkeskolens fagrække
Original languageDanish
Number of pages38
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this