Skolesocialrådgiverordningen: Tidlig indsats i forhold til børn, der vækker bekymring

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Tværprofessionelt samarbejde, der involverer socialrådgivere, udføres bl.a. i kraft af et stigende tiltag af kommunale ordninger med socialrådgivere, der fast tilknyttes daginstitutioner og skoler mhp. tidlig opsporing og dermed tidligere indsats i forhold til børn, der vækker bekymring. Såkaldte skolesocialrådgiverordninger indebærer, at socialrådgivere og skolepersonale mødes på tværs af organisatoriske enheder og skal samarbejde i samme kontekst på tværs af forskelligartede opgaver og faglige roller. Skolesocialrådgiverordningens formål er tidlig indsats ift. børn, der vækker bekymring. Dette kapitel beskriver og diskuterer muligheder, udfordringer og dilemmaer ved denne særlige type formaliserede samarbejdsordning. Kapitlet diskuterer, hvordan ordningens formål om tidlig indsats kan forstås; ledelsens rolle i og betydning for implementering af en samarbejdsordning på tværs af professioner og arbejdsmæssig organisering; betydningen af at dele arbejdsplads samt fagligt tilhørsforhold og udvikling af fælles sprogbrug i fx underretninger.
Original languageDanish
Title of host publicationNår professioner samarbejder : praksis med udsatte børn og unge
EditorsCecilie Moesby-Jensen
Number of pages21
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2017
Pages189-211
ISBN (Print)9788759325711
ISBN (Electronic)9788759329634
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • social work and social conditions

Cite this