Projects per year
Abstract
Tværprofessionelt samarbejde, der involverer socialrådgivere, udføres bl.a. i kraft af et stigende tiltag af kommunale ordninger med socialrådgivere, der fast tilknyttes daginstitutioner og skoler mhp. tidlig opsporing og dermed tidligere indsats i forhold til børn, der vækker bekymring. Såkaldte skolesocialrådgiverordninger indebærer, at socialrådgivere og skolepersonale mødes på tværs af organisatoriske enheder og skal samarbejde i samme kontekst på tværs af forskelligartede opgaver og faglige roller. Skolesocialrådgiverordningens formål er tidlig indsats ift. børn, der vækker bekymring. Dette kapitel beskriver og diskuterer muligheder, udfordringer og dilemmaer ved denne særlige type formaliserede samarbejdsordning. Kapitlet diskuterer, hvordan ordningens formål om tidlig indsats kan forstås; ledelsens rolle i og betydning for implementering af en samarbejdsordning på tværs af professioner og arbejdsmæssig organisering; betydningen af at dele arbejdsplads samt fagligt tilhørsforhold og udvikling af fælles sprogbrug i fx underretninger.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Når professioner samarbejder : praksis med udsatte børn og unge |
Editors | Cecilie Moesby-Jensen |
Number of pages | 21 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2017 |
Pages | 189-211 |
ISBN (Print) | 9788759325711 |
ISBN (Electronic) | 9788759329634 |
Publication status | Published - 2017 |
Keywords
- social work and social conditions
Projects
- 1 Finished
-
Professionelles praksis i socialt arbejde med børn og unge - København
Nielsen, H. S. (Principle researcher) & Moesby-Jensen, C. K. (Co-researcher)
03/05/10 → 30/04/15
Project: Research