Skolestrukturers betydning for skoleledelse: en analyse af meningsskabelse, delegering og specialisering i to forskellige skolestrukturer i Danmark

Anders Sandgaard, Hans Christian Quvang Jørgensen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Dette studie undersøger skolestrukturens betydning for ledelse set fra et skolechef perspektiv, og hvordan denne opleves som meningsskabende i et skolelederperspektiv. I løbet af de seneste tiår har mange danske kommuner med forskellige begrundelser ændret skolestrukturen, men der findes kun begrænset forskning, der belyser skolestrukturers betydning for skoleledelse. Studiet er et mixed methods design, hvor udgangspunktet er en kvantitativ genereret baseline med fokus på, hvordan skolechefer i Danmark vurderer en specifik kommunal skole-struktur. På basis af denne viden er der gennemført et kvalitativt studie baseret på individuelle- og fokusgruppeinterview samt interview-genererede fortællinger om ledelse i to cases repræsenterende, dels en traditionel-, dels en distriktsbaseret skolestruktur. Dermed har studiet et komparativt perspektiv.
Studiets kvantitative analyser viser, at de to skolestrukturvarianter er funderet i forskellige styrings- og organiseringsprincipper med forskellige grad af ledelsesmæssig autonomi. Studiets kvalitative analyser viser, at delegering og specialisering i ledelse har forskellige muligheder indenfor de to typer af skolestrukturer. Studiet konkluderer, at den traditionelle skole-struktur gennem skoleledelsens meningsskabelse både kan hæmme og fremme muligheder for delegering og specialisering for ledelse, mens den distriktsbaserede skolestruktur i højere grad kan fremme delegering og specialiseringsmulighederne for ledelse. Således konkluderer studiet, at skolestruktur har forskellige konsekvenser for skoleledelsers meningsskabelse af ledelsesopgaverne.
Original languageDanish
JournalNordisk Administrativt Tidsskrift
Volume98
Issue number2
Number of pages28
ISSN0029-1285
DOIs
Publication statusPublished - 11 Nov 2021

Cite this