Skoleudvikling, synergi og meningsskabelse: - hvordan bygges videre på tidligere naturfagsprojekter?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Formålet med denne artikel er at undersøge hvad der har været afgørende for lærernes udbytte af et kompetenceudviklingsforløb og for deres motivation for fortsat udvikling. I artiklen præsenteres en analyse af data fra udviklingsforløbet Stærke Naturfaglige Læringsfællesskaber (SNL) sammen med interviewdata fra en case-skole der indgår i fortsat skoleudvikling i Naturfagsakademiet (NAFA). Det diskuteres hvordan de afledte effekter fra SNL og ind i NAFA kan forstås i relation til forskellige systemiske niveauer. Resultater præsenteres i en tematisk analyse under fem overskrifter:
Meningsfuldhed i daglig praksis, Forankring gennem naturfaglig kultur, Mening for eleverne stimulerer lærerne til fortsat udvikling, Eksplicit understøttelse af afledte effekter – også organisatorisk og Agency-understøttende facilitering.
Original languageDanish
Article number3
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume2024
Issue number1
Pages (from-to)46-65
Number of pages19
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 6 Mar 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs
  • schools, courses and institutions
  • natural science

Cite this