TY - CHAP
T1 - Skolevanskeligheder set fra nogle af de elever, der viser tegn på høj begavelse
AU - Madsen, Charlotte Dyreborg
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Denne artikel præsenterer forskellige elevperspektiver på undervisningen og skolens praksis - set fra nogle af de elever, der er testede og beskrevet som højtbegavede. Igennem små citater fortæller eleverne om, hvad de oplever kan være sjovt - men også svært, dilemmafyldt eller udfordrende i skolen og i den daglige undervisning. Artiklen og elevcitaterne bygger på min ph.d.-afhandling ”Anderledes end de andre? - en analyse af skolevanskeligheder og betingelser for at håndtere forskellighed i skolens hverdagsliv” (Madsen, 2023), hvor jeg igennem et skoleår har fulgt forskellige elever, der er testede og beskrevet som højtbegavede, i deres hverdagsliv i skolen.
AB - Denne artikel præsenterer forskellige elevperspektiver på undervisningen og skolens praksis - set fra nogle af de elever, der er testede og beskrevet som højtbegavede. Igennem små citater fortæller eleverne om, hvad de oplever kan være sjovt - men også svært, dilemmafyldt eller udfordrende i skolen og i den daglige undervisning. Artiklen og elevcitaterne bygger på min ph.d.-afhandling ”Anderledes end de andre? - en analyse af skolevanskeligheder og betingelser for at håndtere forskellighed i skolens hverdagsliv” (Madsen, 2023), hvor jeg igennem et skoleår har fulgt forskellige elever, der er testede og beskrevet som højtbegavede, i deres hverdagsliv i skolen.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SP - 12
EP - 17
BT - Elever med tegn på høj begavelse - elevperspektiver på skolens praksis
PB - Børne- og Undervisningsministeriet
ER -