Skriftlige karakterbegrundelser kan spare tid og sikre fokus på læringsmål: covid-19 fik os til at eksperimentere med skriftlige begrundelser for karakterer. Vi ville give vandtætte begrundelser med formativt sigte på en effektiv måde. Vi forsøgte med guldvægt og et stopur.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Sidste efterår havde gruppe syv forberedt talekort, lavet prototypetests og tegnet plancher til mundtlig eksamen. Alligevel fik de karakteren 4, svarende til ”den jævne præstation, der demonstrerer mindre grad af opfyldelse af fagets mål”. Det kaldte på en forklaring, syntes de. Hvad gjorde vi forkert? Hvad kunne vi gøre bedre? Hvad gør vi fremover? Sætter I ikke pris på, at vi har knoklet? De fik en mundtlig forklaring. Måske ville de gerne have talt længere med os, men de fik uddybet og begrundet, hvad censor og eksaminator lagde til grund for bedømmelsen.
Original languageDanish
JournalMediaJournal
ISSN2596-7142
Publication statusPublished - 17 Nov 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • Media, communication and languages

Cite this