Slutrapport fra følgeforskningsgruppen på projekt om Internationalisering i Gymnasiet 29. Januar 2015

Annette Søndergaard Gregersen, Louise Tranekjær, Michael Svendsen Pedersen, Petra Daryai-Hansen

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearchpeer-review

17 Downloads (Pure)

Abstract

Denne rapport indeholder resultater og erfaringer fra forskerfølgegruppens og de involverede gymnasiers arbejde med projektet om internationalisering i gymnasiet, der blev afsluttet ved afholdelsen af en slutkonference d. 12.1.2015. Projektet har igangsat og medført en række forandringer i undervisningsorganiseringen og undervisningspraksissen på de forskellige skoler, som herværende rapport vil beskrive og redegøre for. Helt overordnet har forandringen på skolerne givet sig udtryk ikke blot i en række aktiviteter og initiativer, som skolerne har iværksat, men i en øget grad af bevidsthed og refleksion blandt lærerne om deres undervisningspraksis, og hvordan denne kan optimeres og målrettes i forhold til projektets målsætninger. Denne rapport vil indledningsvis beskrive internationaliseringsprojektets formål, målsætninger og overordnede rammesætning, hvorefter de individuelle projekter vil blive beskrevet og perspektiveret. Det har været vigtigt for os i følgeforskningsgruppen, at projektet skulle være båret, drevet og formidlet af skolernes egne stemmer og dagsordener snarere end vores, og vi har i denne rapport forsøgt at formidle dette ved at inddrage skolernes egne formidlingsrapporter, efterfulgt af vores perspektiveringer. Rapporten indeholder således både individuelle perspektiveringer af hvert enkelt skoleprojekt og en opfølgende præsentation af de perspektiver og tematikker, som manifesterer sig på tværs af projektets helhed og binder de individuelle skoleprojekter sammen.
Original languageDanish
PublisherUndervisningsministeriet
Number of pages141
Publication statusPublished - Jan 2015

Keywords

  • intercultural relations

Cite this