TY - ABST
T1 - Smittende og affektive indgangsdøre til at bevæge sig legende med hinanden
T2 - BRIDGING
AU - Pedersen, Lars Dahl
PY - 2022/11/10
Y1 - 2022/11/10
N2 - Denne præsentation tager udgangspunkt i en række smittende og uventede gruppehandlinger, som er opstået i legende designeksperimenter (Boysen et al., 2022) på pædagoguddannelsen. De smittende og uventede øjeblikke analyseres og diskuteres i relation til begreber som følelsesmæssig smitte (Scheler, 2008), affektivitet (Colombetti, 2014), delte stemninger (Weber-Guskar, 2017) og masseteori (Canetti, 1973; Maffesoli, 1996). Som en del af et ph.d.-projekt har jeg udført koreografiske eksperimenter med undervisere og studerende i undervisningsrummet på pædagoguddannelsen med formålet at øge den pædagogstuderendes evne til at bruge sin krop i et legende, uforudsigeligt og spontant rum, som for eksempel er tilfældet, når man indgår i relationer med børns umiddelbare legen og væren. Midt i disse planlagte eksperimenters progression og design har jeg oplevet, hvordan studerendes spontane handlinger kan skabe givende mellemrum, der inviterer til overraskende, smittende og legende gruppehandlinger. Hvordan opstår disse værdifulde legende øjeblikke? Kan de bevidst designes, eller er de en særlig form for uventede øjeblikke uden for et undervisningsdesign eller -plan?Projekts designtilgang har fokuseret på at tillade et åbent og undersøgende forskningsfokus med vedvarende justeringer undervejs (Krogh et al., 2014), som en måde at skabe de rette omstændigheder for, at bestemte legende atmosfærer kan opstå (Sumartojo & Pink, 2018). Ydermere har jeg brugt min egen baggrund og erfaring som moderne danser og koreograf, som tavs ’know-how’ til at udvælge og analysere øjeblikke af betydning (Delahunta et al., 2021). Med præsentationen foreslår jeg, at de smittende og uventede øjeblikke skabt af de studerende i sprækkerne af en undervisers lektionsplan kan åbne nye muligheder for og indsigt i, hvordan man kan være en legende bevægende krop sammen med andre.
AB - Denne præsentation tager udgangspunkt i en række smittende og uventede gruppehandlinger, som er opstået i legende designeksperimenter (Boysen et al., 2022) på pædagoguddannelsen. De smittende og uventede øjeblikke analyseres og diskuteres i relation til begreber som følelsesmæssig smitte (Scheler, 2008), affektivitet (Colombetti, 2014), delte stemninger (Weber-Guskar, 2017) og masseteori (Canetti, 1973; Maffesoli, 1996). Som en del af et ph.d.-projekt har jeg udført koreografiske eksperimenter med undervisere og studerende i undervisningsrummet på pædagoguddannelsen med formålet at øge den pædagogstuderendes evne til at bruge sin krop i et legende, uforudsigeligt og spontant rum, som for eksempel er tilfældet, når man indgår i relationer med børns umiddelbare legen og væren. Midt i disse planlagte eksperimenters progression og design har jeg oplevet, hvordan studerendes spontane handlinger kan skabe givende mellemrum, der inviterer til overraskende, smittende og legende gruppehandlinger. Hvordan opstår disse værdifulde legende øjeblikke? Kan de bevidst designes, eller er de en særlig form for uventede øjeblikke uden for et undervisningsdesign eller -plan?Projekts designtilgang har fokuseret på at tillade et åbent og undersøgende forskningsfokus med vedvarende justeringer undervejs (Krogh et al., 2014), som en måde at skabe de rette omstændigheder for, at bestemte legende atmosfærer kan opstå (Sumartojo & Pink, 2018). Ydermere har jeg brugt min egen baggrund og erfaring som moderne danser og koreograf, som tavs ’know-how’ til at udvælge og analysere øjeblikke af betydning (Delahunta et al., 2021). Med præsentationen foreslår jeg, at de smittende og uventede øjeblikke skabt af de studerende i sprækkerne af en undervisers lektionsplan kan åbne nye muligheder for og indsigt i, hvordan man kan være en legende bevægende krop sammen med andre.
KW - leg
KW - bevægelse
KW - dans
KW - improvisation
KW - spontanitet
M3 - Abstrakt
Y2 - 10 November 2022 through 10 November 2022
ER -