Abstract
Med denne artikel præsenterer vi baggrund, rammesætning, teoriudvikling og resultater i forbindelse med et større, tværfagligt refleksionsforløb om teknologiforståelse i de to læreruddannelser i henholdsvis Odense og Jelling. I forbindelse med rammesætningen beskriver vi organiseringen af didaktiske refleksionsrum og undersøgelsesfællesskaber. Udgangspunktet er et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse som fænomen og som gryende faglighed, der udfordrer de eksisterende fagligheder i både folkeskolen og læreruddannelsen. Resultatet er et bud på, hvordan udvikling og forskning i relation til læreruddannelsen kan bidrage til at etablere et bredere og mere helhedsorienteret perspektiv på teknologiforståelse end det, der udvikles i og som videnskabsfag og skolefag.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Studier i læreruddannelse og profession |
Volume | 4 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 5-27 |
Number of pages | 23 |
ISSN | 2445-8538 |
Publication status | Published - Dec 2019 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- education, professions and jobs
- aesthetics, design and media
- technology, engineering and IT