Socio-teknologisk fantasi og formåen: Et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse i læreruddannelsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med denne artikel præsenterer vi baggrund, rammesætning, teoriudvikling og resultater i forbindelse med et større, tværfagligt refleksionsforløb om teknologiforståelse i de to læreruddannelser i henholdsvis Odense og Jelling. I forbindelse med rammesætningen beskriver vi organiseringen af didaktiske refleksionsrum og undersøgelsesfællesskaber. Udgangspunktet er et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse som fænomen og som gryende faglighed, der udfordrer de eksisterende fagligheder i både folkeskolen og læreruddannelsen. Resultatet er et bud på, hvordan udvikling og forskning i relation til læreruddannelsen kan bidrage til at etablere et bredere og mere helhedsorienteret perspektiv på teknologiforståelse end det, der udvikles i og som videnskabsfag og skolefag.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og profession
Volume4
Issue number1
Pages (from-to)5-27
Number of pages23
ISSN2445-8538
Publication statusPublished - Dec 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs
  • aesthetics, design and media
  • technology, engineering and IT

Cite this