TY - CHAP
T1 - Sprogbaseret historieundervisning
T2 - en bro til faglige mål
AU - Thise, Helene
AU - Vilien, Katja
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - I kapitlet Sprogbaseret historieundervisning - en bro til faglige mål stiller Katja Vilien og Helene Thise spørgsmålene: Hvad er literacyudvikling i historiefaget? Hvad er det, eleverne skal kunne sprogligt i netop dette fag= Og hvordan stilladserer vi elevernes faglige og sproglige udvikling bedst muligt? Med udgangspunkt i en undervisningssituation i 6. klasse, hvor der arbejdes med jernalderen, besvarer forfatterne disse spørgsmål. Fagets tekster er historiske fremstilllinger og fortællinger samt kildetekster, og det er tekster med vidt forskellige sproglige træk og hensigter. Fagteksternes ordforråd er stort og varieret og ligger langt fra elevernes hverdagssprog. Den faglige og sproglige udvikling sker i sammenhæng, og en sprogudviklende fagundervisning må tilrettelægges i faser, der bevæger sig fra forforståelser og hverdagssprog til fagsprog og ny faglig viden - og hvor eleverne positioneres som opdagere, udforskere og eksperter. Hver enkelt undervisningsaktivitet er også en sprogbrugssituation, det vil sige en situation, hvor eleverne bliver inviteret til at bruge sprog i arbejdet med stoffet på bestemte måder. Lærerens rolle er at være brobygger mellem faserne og støtte og udfordre elevernes progression fagligt og sprogligt gennem stilladsering og sprogudviklende aktiviteter.
AB - I kapitlet Sprogbaseret historieundervisning - en bro til faglige mål stiller Katja Vilien og Helene Thise spørgsmålene: Hvad er literacyudvikling i historiefaget? Hvad er det, eleverne skal kunne sprogligt i netop dette fag= Og hvordan stilladserer vi elevernes faglige og sproglige udvikling bedst muligt? Med udgangspunkt i en undervisningssituation i 6. klasse, hvor der arbejdes med jernalderen, besvarer forfatterne disse spørgsmål. Fagets tekster er historiske fremstilllinger og fortællinger samt kildetekster, og det er tekster med vidt forskellige sproglige træk og hensigter. Fagteksternes ordforråd er stort og varieret og ligger langt fra elevernes hverdagssprog. Den faglige og sproglige udvikling sker i sammenhæng, og en sprogudviklende fagundervisning må tilrettelægges i faser, der bevæger sig fra forforståelser og hverdagssprog til fagsprog og ny faglig viden - og hvor eleverne positioneres som opdagere, udforskere og eksperter. Hver enkelt undervisningsaktivitet er også en sprogbrugssituation, det vil sige en situation, hvor eleverne bliver inviteret til at bruge sprog i arbejdet med stoffet på bestemte måder. Lærerens rolle er at være brobygger mellem faserne og støtte og udfordre elevernes progression fagligt og sprogligt gennem stilladsering og sprogudviklende aktiviteter.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7160-590-7
T3 - Literacy og læring i fokus
SP - 147
EP - 155
BT - Literacydidaktik i fagene på mellemtrinnet
A2 - Friis, Kirsten
A2 - Østergreen-Olsen, Dorte
PB - Dafolo
ER -