Sprogportrætter

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

Abstract

Sprogportrætter er et danskfagligt undervisningsforløb med fokus på sproglige repertoirer, flersprogethed og identitet. Forløbet er gennemført i en 9. klasse karakteriseret ved en høj grad af sproglig mangfoldighed i elevgruppen, og forløbet sigter mod at bevidstgøre eleverne om deres sproglige
repertoirer og skabe rammer for elevernes refleksion over sig selv og hinanden som flersprogede sprogbrugere. Forløbets omdrejningspunkt er sprogportrættet, som er en metode til afdækning af sproglige repertoirer. Gennem forløbet stifter eleverne bekendtskab med andres sprogportrætter, udarbejder deres
egne sprogportrætter i såvel visuel som tekstlig form, præsenterer sprogportrætterne for deres forældre og udveksler sprogportrætter med lærerstuderende. Herved får eleverne både mulighed for at reflektere over sprog og flersprogethed og for at strække deres skriftlige og mundtlige sprog om
sprog, sprogbrug og flersprogethed.
Original languageDanish
Title of host publicationLiteracy og andetsprog i udskolingen: Ni forløb fra Tegn på sprog
EditorsWinnie Østergaard, Birgit Orluf, Uffe Ladegaard, Lone Wulf, Line Møller Daugaard, Helle Pia Laursen
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherKøbenhavns Professionshøjskole
Publication date2018
Pages56-75
Chapter4
ISBN (Electronic)978-87-998909-4-1
Publication statusPublished - 2018

Cite this