Stedsopmærksom litteraturlæsning i skolen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunicationpeer-review

Abstract

Hvis man er stedsopmærksom, kan man få et indblik i adskillige af menneskelivets grundvilkår. Skønlitteraturen kan være et godt medie for et sådant indblik. Stedbaseret læsning er en litteraturpædagogisk og udeskoledidaktisk metode, hvor dansklæreren tager sine elever med ud på steder i skolens nærområde for at læse dér. Men hvad er et sted? Hvad har steder og litteratur med hinanden at gøre? Og hvordan kan man arbejde med dét i sin litteraturundervisning? Artiklen præsenterer kort stedbaseret læsnings filosofiske og litteraturvidenskabelige grundlag og giver derefter eksempler på brug af metoden i praksis
Original languageDanish
Article number1
JournalViden om literacy
Issue number32
Pages (from-to)6-12
Number of pages7
ISSN2245-2761
Publication statusPublished - 7 Oct 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this