Abstract
Oplæg på NTOAs nationale konference Alle kan læse - Ordblindhed i grundskolen.
Med afsæt i teori og praksiserfaringer har jeg udarbejdet og afprøvet otte strategier, der støtter ordblinde elever i at kunne læse strategisk og effektivt med læseteknologi.
Oplægget er en præsentation af de otte strategier, der tager afsæt i nyere dansk forskning og er udviklet gennem to kvalitative undersøgelser med ordblinde elever i 4. klasse. Jeg vil komme med bud på, hvordan der kan undervises i strategierne gennem en eksplicit og inkluderende tilgang. Strategierne er praksisnære og nemt anvendelige i undervisningen hjemme på skolerne. Oplægget henvender sig til lærere og læsevejledere.
Med afsæt i teori og praksiserfaringer har jeg udarbejdet og afprøvet otte strategier, der støtter ordblinde elever i at kunne læse strategisk og effektivt med læseteknologi.
Oplægget er en præsentation af de otte strategier, der tager afsæt i nyere dansk forskning og er udviklet gennem to kvalitative undersøgelser med ordblinde elever i 4. klasse. Jeg vil komme med bud på, hvordan der kan undervises i strategierne gennem en eksplicit og inkluderende tilgang. Strategierne er praksisnære og nemt anvendelige i undervisningen hjemme på skolerne. Oplægget henvender sig til lærere og læsevejledere.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 12 Sep 2019 |
Publication status | Published - 12 Sep 2019 |
Event | Alle kan læse - Ordblindhed i grundskolen (NOTA) - UC Absalon, Vordingborg Duration: 12 Sep 2019 → 12 Sep 2019 |
Conference
Conference | Alle kan læse - Ordblindhed i grundskolen (NOTA) |
---|---|
Location | UC Absalon |
City | Vordingborg |
Period | 12/09/19 → 12/09/19 |