Abstract
Artiklen diskuterer veje til at styrke studerendes studie- og informationskompetencer. Der argumenteres for, at læring af de studietekniske metoder og kompetence til informationssøgning må prioriteres i uddannelsernes curriculum på lige fod med den traditionelle fagforståelse. Med afsæt i Basil Bernsteins klassifikationer af curriculumkonstruktioner skitseres forskellige grader af samarbejde mellem studievejledere, bibliotekarer og fagundervisere, og der peges på den gensidige afhængighed mellem læring af et givet fagindhold og udvikling af studie- og informationskompetencer. Til illustration af de teoretiske refleksioner beskrives erfaringer fra et gennemført projekt ved sygeplejerskeuddannelsen i Århus, hvor fagundervisere påtog sig medansvar i udvikling og konsolidering af studerendes studie- og informationskompetencer.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Fra information til læring : bibliotek og uddannelse i vidensamfundet |
Editors | Maj Rosenstand, Karen Harbo, Lars Birch Andreasen |
Place of Publication | København |
Publisher | Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek |
Publication date | 2007 |
Pages | 107-120 |
ISBN (Electronic) | 978-87-88781-05-2 |
Publication status | Published - 2007 |