Styrings- og evalueringsopskrift på rejse

Laura Pérez Thormar

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Resultatstyring er blevet et aspekt af kvalitetssikring og institutionalisering af forsknings-og udviklingspraksis ved professionshøjskolerne. Med teoretisk afsæt i den seneste udvikling inden for institutionelle teorier om organisationer følges en evalueringsopskrift for forskning og udvikling (FoU) på en rejse fra universitetsverdenen, til den er oversat og materialiseret i professionshøjskolesektorens videnregnskab og klar til brug som evaluerings- og ledelsesredskab på en professionshøjskole. Der tages afsæt i begrebet oversættelse i henhold til Røvik (2007, 2016) med inddragelse af Czarniawskas (2008). Analysen fremdrager centrale nedslags-punkter over tid og i rum i det organisatoriske felt, dvs. på tværs af enkeltstående organisationer. Hermed beskrives et væsentligt aspekt i institutionaliseringen af forsknings og udviklingspraksis i professionshøjskolesektoren med henblik på bedre at forstå udbredelsen af styrings- og evalueringsopskrifter med afsæt i en undren over, hvorfor evalueringen af forsknings- og udviklingsaktiviteter i professionshøjskolesektoren og på en professionshøjskole ser ud, som den gør.
    Original languageDanish
    Article number2535-5279
    JournalForskning & Forandring
    Volume2
    Issue number2
    Pages (from-to)124-146
    Number of pages23
    ISSN2535-5279
    DOIs
    Publication statusPublished - Dec 2019

    Keywords

    • education, professions and jobs

    Cite this