Sygeplejestuderendes parathed og forestillinger om palliative indsatser

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

286 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen præsenterer resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse
blandt studerende på sygeplejerskeuddannelsens
7. semester og undersøger
studerendes parathed til og forestillinger om
at udøve palliativ sygepleje som nyuddannede
sygeplejersker. Analyserne viser, hvordan forestillingen
om selvstændigt at skulle varetage palliativ
sygepleje er forbundet med en bekymring
om ikke at kunne slå til. Dernæst, at teoretisk viden
om palliation er vigtigt, men ikke ’nok’, hvorfor det
skal suppleres med praktikforløb, der sætter fokus
på palliative indsatser. Endelig udkrystalliseres et
paradoks, der indikerer, at studerende undervejs i
uddannelsen vil involveres og deltage mere i palliative
forløb, mens de som nyuddannede hellere
vil stå på sidelinjen.
Original languageDanish
JournalUddannelsesnyt
Volume33
Issue number1
Pages (from-to)9-14
Number of pages6
ISSN2246-2155
Publication statusPublished - Mar 2022

Keywords

  • education, professions and jobs
  • research designs, theory and method

Cite this