Sygeplejeteori i uddannelse og udvikling: oplæg til debat

Karin Siff Munck, Kirsten Pryds Jensen

    Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

    1266 Downloads (Pure)

    Abstract

    Sygeplejeteori og implementering af sygeplejeteori opfattes internationalt (International Council of Nurses (ICN)) som en væsentlig del af sygeplejens professionalisering. Baggrunden for dette projekt i Campus Nord kan ses som første skridt i en fælles faglig afklaring og præcisering af sygeplejeteoriens indplacering og kvalificering i sygeplejerskeuddannelsen Campus Nord. Foreliggende rapport har til opgave at indkredse og kortlægge eksisterende praksis på området for herigennem, at få et mere nuanceret kendskab til: ”Hvilke, hvorfor og hvordan sygeplejeteori” der i dag introduceres, anvendes og kvalificeres gennem uddannelsen moduler. I denne proces er det samtidig ønsket, at opnå mere kendskab til de ideer, muligheder, barrierer der opleves af underviserne i forbindelse med varetagelse af denne opgave.
    Denne rapport skal ud fra ovenstående ses som del af fælles faglig indsats for, at tydeliggøre og afklare uddannelsens sygeplejeteoretiske referenceramme. Sigtet er at kunne bidrage til, at fremme og styrke de studerendes viden og anvendelse af sygeplejeteori på et akademisk professionsbachelor niveau.
    Original languageDanish
    Number of pages43
    Publication statusPublished - 2015

    Keywords

    • nurse education

    Cite this