Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

    Abstract

    Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15-årig periode.
    Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andre-orienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentitet dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere et fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske.
    Original languageDanish
    JournalUddannelsesnyt
    Volume20. årgang
    Issue number2
    Pages (from-to)8-13
    Number of pages6
    ISSN1602-0162
    Publication statusPublished - 1 Jun 2009

    Keywords

    • care
    • nurse education

    Cite this