SYKL som anledning til at lede den sociofaglige inklusion ’tæt’ på

Klaus Rasmussen, Maria Christina Secher Schmidt, Signe Smedegaard Skov, Heidi Honig Spring, Pia Beck Tonnesen, Christina Virklund

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Formålet med denne artikel er dels at vise, hvordan skoledere kan støtte op om professionsudvikling gennem et projekt om SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL). Dels at vise hvad elever og lærere lærer, når undervisningen tager udgangspunkt i en SYKL-didaktik. Vi vil anskueliggøre, hvordan læring sker, når skolelederen har en tydelig målsætning for, hvordan der skal arbejdes med SYKL for at sikre sig, at alle led i organisationen involverer sig i et kollektivt læringsarbejde. Robinsons metastudie (2015), som har fået stor betydning for forståelsen af skoleledernes rolle og ansvar, viser, at ledelse af lærernes læring har signifikant betydning for elevernes læring. Ledelsen i skolen skal bidrage og være deltagende i lærernes daglige praksis. Professionelle læringsfællesskaber kan skabes, når professionsudøvere går sammen om at udvikle viden i forskningsinformerede initiativer som SYKL.
Original languageDanish
Article number24.juni 2021
JournalLEDERLIV – inspiration til livet som leder
Volume2021
Issue numberjuni
Number of pages13
Publication statusPublished - 24 Jun 2021

Keywords

  • mathematics
  • management
  • didactics

Cite this