SYstematisk KLassekammerathjælp (SYKL) i matematik: Afrapportering til A. P. Møller fonden

Maria Christina Secher Schmidt, Charlotte Bie, Ane Haxø, Signe Smedegaard Skov, Pia Beck Tonnesen, Klaus Rasmussen, Heidi Honig Spring, Christina Virklund

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

Abstract

Denne rapport er udarbejdet på baggrund af forsknings- og udviklingsprojektet SYstematiseret KLassekammerathjælp i matematik (2019-2020), som er finansieret af folkeskoledonationen i A. P. Møller fonden.

SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er en struktureret, samarbejdsorienteret måde at undervise og lære på. SYKL bygger på det engelske ‘peer learning’ og er i dansk sammenhæng udviklet af en gruppe forskere og undervisere på læreruddannelsen og efter-/videreuddannelsesafdelingen på Københavns Professionshøjskole.

I projektet har vi undersøgt, hvordan SYKL kan udvikles til en dansk skolekontekst, samt hvilke betydninger SYKL kan have for elevernes faglige udvikling og etablering af sociofaglige fællesskaber. Projektet består af kompetenceudvikling, interventioner og følgeforskning. Data er produceret gennem observationer samt interviews med lærere og elever.
Original languageDanish
Place of PublicationKbh.
PublisherKøbenhavns Professionshøjskole
Number of pages24
Publication statusPublished - 18 Dec 2020

Keywords

  • didactics
  • cooperative learning
  • public school
  • mathematics

Cite this