Teamsamarbejde og kollegial refleksion

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Et professionelt samarbejde mellem lærere er af stor betydning for at kunne realisere lærernes kerneopgave med at varetage undervisning og andre læreropgaver i skolen. Det konstruktive samarbejde kommer imidlertid ikke af sig selv. I dette kapitel rettes fokus på teamsamarbejde og kollegial refleksion som et centralt professionelt rum for lærernes kontinuerlige arbejde med at udvikle god undervisning og for deres egen fortsatte læring og kompetenceudvikling. Kapitlet er todelt: I den første del vil jeg kort give nogle begrundelser for lærersamarbejde i skolen og forsøge mig med en indkredsning af hvad det er, vi taler om, når vi siger teamsamarbejde. I kapitlets anden del vil jeg have fokus på kollegial refleksion som et medium for teamsamarbejde og præsentere en række modeller, som kan understøtte både den enkelte lærers og lærerteamets praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogisk psykologi i læreruddannelsen
EditorsElse Skibsted, Ole Løw
Number of pages16
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2023
Pages261-276
ISBN (Print)9788750059066
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this