Projects per year
Abstract
At læse med oplæsningsprogrammer og anvende teknologibaserede læsestrategier indebærer mange usynlige processer, som kan være svære at tilegne sig som elev med ordblindhed på mellemtrinnet. I artiklen præsenterer vi et afdækningsmateriale, der kan bruges til at observere elevens brug og udvikling af otte teknologibaserede læsestrategier, samt et inspirationsmateriale til eksplicit undervisning i de samme strategier. For at opnå større indsigt i, hvilke erfaringer der er med at bruge materialerne, og hvordan materialerne fremadrettet kan anvendes i folkeskolen, har vi interviewet ordblindelærer Tina Holmen Christensen, som har afprøvet materialerne som mentor i projekt Læsesucces for ordblinde børn. Hun peger blandt andet på, at elever med ordblindhed ofte anvender meget få teknologibaserede læsestrategier ved læsning efter en kort introduktion til læse- og skriveteknologi (LST), og at lærerteams ikke altid er opmærksomme på kompleksiteten i at læse med LST. Hun er desuden overrasket over, hvor mange gentagelser der skal til, før LST strategierne er konsolideret hos eleven.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 7 |
Journal | Viden om Literacy |
Volume | Nr. 33 |
Issue number | 33 |
Pages (from-to) | 64-72 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 2246-6517 |
Publication status | Published - 15 May 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- schools, courses and institutions
- reading
- children and youth
Projects
- 1 Finished
-
Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling
Engmose, S. F., Svendsen, H., Laursen, M. S., Bonderup, H., Rasmussen, S. E., Buch, B., Christiansen, C., Mortensen, P., Heiden, T. R., Olesen, M. I. K., Bruun, M. N., Rønberg, L. & Brok, L. S.
10/12/19 → 01/12/22
Project: Development project/ Innovation