Projects per year
Abstract
At læse med oplæsningsprogrammer og anvende teknologibaserede læsestrategier indebærer mange usynlige processer, som kan være svære at tilegne sig som elev med ordblindhed på mellemtrinnet. I artiklen præsenterer vi et afdækningsmateriale, der kan bruges til at observere elevens brug og udvikling af otte teknologibaserede læsestrategier, samt et inspirationsmateriale til eksplicit undervisning i de samme strategier. For at opnå større indsigt i, hvilke erfaringer der er med at bruge materialerne, og hvordan materialerne fremadrettet kan anvendes i folkeskolen, har vi interviewet ordblindelærer Tina Holmen Christensen, som har afprøvet materialerne som mentor i projekt Læsesucces for ordblinde børn. Hun peger blandt andet på, at elever med ordblindhed ofte anvender meget få teknologibaserede læsestrategier ved læsning efter en kort introduktion til læse- og skriveteknologi (LST), og at lærerteams ikke altid er opmærksomme på kompleksiteten i at læse med LST. Hun er desuden overrasket over, hvor mange gentagelser der skal til, før LST strategierne er konsolideret hos eleven.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 7 |
Journal | Viden om Literacy |
Volume | Nr. 33 |
Issue number | 33 |
Pages (from-to) | 64-72 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 2246-6517 |
Publication status | Published - 15 May 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- schools, courses and institutions
- reading
- children and youth
Projects
- 1 Finished
-
Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling
Engmose, S. F. (Co-researcher), Svendsen, H. (Principle researcher), Laursen, M. S. (Co-researcher), Bonderup, H. (Co-researcher), Elmstrøm, S. (Co-researcher), Buch, B. (Co-researcher), Christiansen, C. (Co-researcher), Mortensen, P. (Co-researcher), Heiden, T. R. (Co-researcher), Olesen, M. I. K. (Co-researcher), Bruun, M. N. (Principle researcher), Rønberg, L. (Co-researcher) & Brok, L. S. (Co-researcher)
10/12/19 → 01/12/22
Project: Development project/ Innovation