Teknologiforståelse som dannelsesaspekt i Lærerens Grundfaglighed: et møde mellem digitale teknologier og dannelsesteori i undervisningen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med samfundets pågående digitalisering som et tidstypisk nøgleproblem bliver de digitale teknologier et centralt anliggende for skolen og dermed for læreruddannelsens dannelsesopgave. Denne artikel præsenterer, undersøger og diskuterer et forsøg, hvor teknologiforståelse afprøves som nyt dannelsesfelt i den alment dannende undervisning i faget Lærerens Grundfaglighed, og hvor det er de lærerstuderende og deres dannelse i forhold til digitale teknologier, der er i fokus. I artiklen præsenteres eksempler på de studerendes møde med teknologiens umiddelbare egenskaber, gennem et brugerinterface og deres møde med de bagvedliggende strukturer i form af et programmeringsinterface. Artiklen belyser alment dannende elementer af teknologiforståelse i en læreruddannelseskontekst og diskuterer teknologiforståelse som potentiel bro mellem dannelsesteori og praksis
Original languageDanish
Article number1
JournalStudier i læreruddannelse og profession
Volume7
Issue number1
Pages (from-to)10-29
Number of pages20
ISSN2445-8538
DOIs
Publication statusPublished - 26 Apr 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this