Tekstarbejde i sciencefag på STX

Esben Nedenskov Petersen, Helene Thise, Katja Sørensen Vilien

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Projektet Mønsterbrydende Science havde til hensigt at styrke gymnasieelevers faglighed i sciencefagene. Gruppeinterviews med elever viste at flere elever ikke læste fagenes tekster, var skeptiske over for læringsudbyttet af læsning i fagene og opfattede læsekompetencer som irrelevante for deres faglige udbytte. Efter at have identificeret denne didaktiske problematik fremstiller artiklen hvordan en stilladserende tilgang til tekstarbejdet kan bidrage til at løse den. Tilgangen fokuserer bl.a. på at aktivere elevernes forforståelse af et emne forud for læsningen og på læseguider som stilladserende greb.
Original languageDanish
JournalMONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere
Volume24
Issue number2
Pages (from-to)29-44
Number of pages16
ISSN2245-8948
Publication statusPublished - Jun 2024

Keywords

  • high school level education
  • reading
  • scientific courses

Cite this