The K-12 Maker Studio: Towards Teaching and Development of Design Literacy in Educational Maker Settings

Research output: Book/Report/PhD thesisPhD thesisResearchpeer-review

26 Downloads (Pure)

Abstract

Denne Ph.D. afhandling udforsker undervisning af 11-15 årige elever i maker settings i skolen. Maker settings inkluderer arbejde med makerteknologier (som f.eks. 3D printere og programmérbar elektronik) og den kreative og skabende makerpraksis i både uformelle læringsrum og i skoler – ofte i såkaldte makerspaces eller FabLabs. Afhandlingen bygger på observations- og interventionsstudier af elever og lærere i maker settings i skoler. Den udforsker design literacy som et perspektiv på at forberede elever i skolen til en verden, hvor det at kunne forholde sig både kreativt, skabende og kritisk, analytisk til brugen af digitale teknologier bliver stadigt vigtigere for åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Som en del af dette, peger afhandlingen på viden om designprocesser, dømmekraft i designprocesser og undersøgelsesstandpunkt som potentielle aspekter ved design literacy. I et didaktisk perspektiv udforsker afhandlingen potentialer og udfordringer ved en særlig tilgang til undervisningen i maker settings i skolen: The K-12 maker studio.
Original languageEnglish
PublisherAarhus Universitet
Number of pages282
ISBN (Electronic)978-87-7507-465-5
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Fingerprint

Dive into the research topics of 'The K-12 Maker Studio: Towards Teaching and Development of Design Literacy in Educational Maker Settings'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this