Then came antropocæn. Litteraturens og litteraturundervisningens rolle i disse præapokalyptiske tider

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

    222 Downloads (Pure)

    Abstract

    Litteraturen og litteraturkritikken er ifølge kulturforskeren Gregers Andersen langt om længe begyndt på parallelt med naturvidenskaben at beskæftige sig med klimakrisen. Litteraturen har siden 00’erne taget fat på opgaven med en række værker, som kan samles under den forholdsvis nye generiske betegnelse klimafiktion eller, om man vil, cli fi. Andersen formulerer i sin forskning nogle interessante bud på, hvordan man litteraturvidenskabeligt kan forholde sig til klimalitteraturen og klimakrisen. Disse nye litterære og litteraturvidenskabelige tiltag og landvindinger når dog næppe længere ud end til en snæver kulturel elite, hvis ikke også litteraturpædagogikken parallelt med naturfagsdidaktikken
    udvikler veje til at få skolens litteraturundervisning til at beskæftige sig med klimakrisen. Litteraturpædagogikken må tage et ansvar for at bidrage til, at
    litterære og litteraturvidenskabelige pointer når ud til de yngste generationer,
    hvor de kan gøre en forskel.

    Norske Nina Goga foreslår økokritiske samtaler om børnelitterære klassikere som en mulig vej. En anden vej kunne gå via to af 90’ernes amerikanske stedsdidaktikere David W. Orr og David A. Gruenewald og deres respektive bud
    på udviklingen af en ”Place-Conscious Education”. Stedbaseret læsning vil som
    litteraturpædagogisk og udeskoledidaktisk metode måske kunne bidrage til at
    skabe opmærksomhed på og omsorg over for steder, lokalt og globalt, i kraft
    af litteraturen. Og opmærksomhed på litteraturen i kraft af steder.
    Original languageDanish
    Title of host publicationBæredygtighed og bæredygtig udvikling: uddannelse, dannelse og fagdidaktik i skole, erhvervs- og professionsuddannelser
    EditorsJesper Garsdal
    Number of pages16
    Place of PublicationAarhus
    PublisherVIA University College
    Publication dateJul 2020
    Pages40-55
    Chapter3
    ISBN (Electronic)978-87-971733-6-7
    Publication statusPublished - Jul 2020

    Keywords

    • learning, educational science and teaching

    Cite this