Tidligere sprogstart: Forskningsanbefalinger og pædagogiske veje at gå

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet sætter vi fokus på de muligheder og udfordringer, som en tidligere fremmedsprogsundervisning giver for elever og sproglærere i folkeskolen, idet såvel første som andet sprogfag nu er obligatoriske. Hvad siger international og national forskning om den tidligere sprogstart: Hvilke begrundelser findes der for den tidligere fremmedsprogsundervisning? Hvordan skal/kan det gøres? Vi søger didaktiske anvisninger til planlægning, gennemførelse og evaluering af en læringsmålstyret undervisning med afsæt i en kommunikativ-funktionel tilgang til sproglæring og sprogbrug.
I kapitlet opsummeres internationale og nationale forsknings- og evalueringsprojekter om den tidligere sprogstart. Med udgangspunkt i centrale praksisanbefalinger, der formuleres i den internationale forskning om den tidligere sprogstart, uddybes syv væsentlige tematikker, der går på tværs af sprogene engelsk, fransk og tysk: 1. læringsmålstyret undervisning, 2. progressionstanken, 3. læringsstrategier, 4. emner, der er meningsfulde i den tidligere sprogstart, 5. fokus på form/literacy, 6. barnets centrale veje til læring og 7. pluralistiske tilgange til sprog og kultur.
Original languageDanish
Title of host publicationSprogfag i forandring – pædagogik og praksis
EditorsAnnette Søndergaard Gregersen
Number of pages30
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2015
Edition2.
Pages247-284
ISBN (Print)978-87-593-2066-2
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • language acquisition

Cite this