Tilgange i kristendomskundskab

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Bag historisk og kulturelt variable og skiftende fremtrædelsesformer består afgørende eksistentielle grundvilkår og grundtræk. Den filosofiske, teologiske, religiøse og kunstneriske tradition kan kaste lys over og bevidstgøre om disse grundvilkår og disse grundtræks tilsynekomster under nye historisk-kulturelle vilkår. Hvad der består er, hvad der i historiens og kulturens udvikling viser sig at være bestand i. Noget forandres for at forgå i tidens strøm, andet forandres for at bevares. Bestand såvel som bevægelse.
Bestand og bevægelse er en bog om religionsundervisning og religionspædagogik for folkeskolefaget kristendomskundskab. I bogens kapitel 1 til 8 fremlægges indledningsvist de grundlagsovervejelser, der udgør forståelsesrammen omkring faget og dets historie. Kapitel 9 til 21 behandler mere konkret undervisningens indholdsside, hvor hvert af kristendomskundskabsfagets fire kompetenceområder tematiseres,
Livsfilosofi og etik, Bibelske fortællinger, Kristendom, Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser. Kapitel 22 til 25 behandler fagets metodiske aspekter.
Som religionspædagogisk grundbog er værket rettet til lærerstuderende
i undervisningsfaget „Kristendomskundskab/religion“ samt til folkeskolens
lærere i den daglige forberedelse til undervisningen i faget og
i forbindelse med efteruddannelse.
Forfatterne til bogen er alle undervisere med tilknytning til Læreruddannelsen
i Aalborg, UCN
Original languageDanish
Title of host publicationBestand og bevægelse : Religionsundervisning og religionspædagogik
EditorsInger Toftgaard Barrett, Marlene Printz Jellesen, Bo Digernes Stokholm
Number of pages11
Place of PublicationFrederiksberg C
PublisherEksistensen
Publication dateAug 2016
Pages314-324
Article number22
ISBN (Print)978-87-410-0065-7
Publication statusPublished - Aug 2016

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this