Timeglas eller værksted: Komparativ undersøgelse af to lærebogssystemer i matematik

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen præsenterer en komparativ designanalyse af to læremidler: matematiksystemerne Matematrix og Format der bliver perspektiveret med en empirisk undersøgelse af de to læremidlers betydning for undervisningsdifferentiering. Designanalysen bygger på en semiotisk analyse af læremidlernes repræsentation og de kognitive metaforer der er med til at strukturere indhold og aktiviteter.
Metaforerne giver således et system særlige didaktiske kendemærker. Timeglasmetaforen er central i Matematrix, mens værkstedsmetaforen er det i Format. Den empiriske undersøgelse bygger på læreres og elevers scoring ud fra parametre der er opstillet på baggrund af designanalysen. Hensigten er at
angive tydelige tendenser og hermed skabe et kontrastbillede af to meget forskellige systemer med forskellige effekter.
Original languageDanish
JournalMONA
Volume2015
Issue number2
Pages (from-to)28-45
Number of pages18
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 8 Jun 2015

Keywords

  • education

Cite this