Abstract
Dette kapitel handler om, hvad der sker, når en evidensbaseret metode bliver en del af en kommunal børnepolitik og en del af børnehavens hverdagsliv. Kapitlet har afsæt i empiri fra et etnografisk feltarbejde med fokus på metoden De Utrolige År. Således skal jeg præsentere De Utrolige År proceduren ’timeout’, som den konstitueres på henholdsvis en workshop for pædagogisk personale, en kaotisk morgen i børnehaven og som en del af børns erfaringer med personalet i deres børnehave. Med inspiration fra Aktør-Netværk-teori argumenterer jeg i kapitlet for, at mødet mellem en evidensbaseret metode og pædagogik ikke blot kan anskues som viden om effekt, der føres ud i livet. Tværtimod er der tale om, at mangfoldige aktører forbindes og i disse stærke og ustyrlige forbindelser gør noget ved hinanden.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Problembarna. Manualer og metoder i barnhage, skole og barnevern |
Editors | Mari Pettersvold, Solveig Østrem |
Number of pages | 19 |
Place of Publication | Oslo |
Publisher | Cappelen Damm Akademisk |
Publication date | Jun 2019 |
Edition | 1 |
Pages | 169-188 |
Chapter | 9 |
ISBN (Print) | 978-82-02-56952-5 |
Publication status | Published - Jun 2019 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- schools, courses and institutions
- social work and social conditions
- research designs, theory and method