Abstract
Når børn og unge ikke trives, er barnets relation til pædagogen eller læreren central for at lykkes med at vende mistrivsel til trivsel. I arbejdet med at sikre muligheder for trivsel bliver det derfor relevant at undersøge, hvorvidt og hvordan læreres og pædagogers relationskompetence kan udvikles og styrkes. Fokus for denne artikel er at bidrage med viden og refleksioner over, hvorvidt kurser med fokus på træning af relationskompetence opleves at gøre en forskel for den fagperson som har deltaget i forløbet. Med afsæt i eksempler fra en spørgeskemaundersøgelse illustreres det, hvordan et træningsforløb i relationskompetence blandt andet kan bidrage til at styrke professionelles oplevelse af et fælles fagligt sprog og dermed danne afsæt for at kvalificere arbejdet med trivselsproblemer.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kognition og Pædagogik |
Volume | 33 |
Issue number | 130 |
Pages (from-to) | 58-68 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 0906-6225 |
Publication status | Published - Dec 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching