Træning af professionelle relationskompetencer: gør det en forskel?

Ida Skytte Jakobsen, Sabine Ellung Jørgensen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Når børn og unge ikke trives, er barnets relation til pædagogen eller læreren central for at lykkes med at vende mistrivsel til trivsel. I arbejdet med at sikre muligheder for trivsel bliver det derfor relevant at undersøge, hvorvidt og hvordan læreres og pædagogers relationskompetence kan udvikles og styrkes. Fokus for denne artikel er at bidrage med viden og refleksioner over, hvorvidt kurser med fokus på træning af relationskompetence opleves at gøre en forskel for den fagperson som har deltaget i forløbet. Med afsæt i eksempler fra en spørgeskemaundersøgelse illustreres det, hvordan et træningsforløb i relationskompetence blandt andet kan bidrage til at styrke professionelles oplevelse af et fælles fagligt sprog og dermed danne afsæt for at kvalificere arbejdet med trivselsproblemer.
Original languageDanish
JournalKognition og Pædagogik
Volume33
Issue number130
Pages (from-to)58-68
Number of pages11
ISSN0906-6225
Publication statusPublished - Dec 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this