Tryg Skolegang: En kvalitativ interviewundersøgelse af lærere og pædagogers oplevelser med diabetes i skolen og en deskriptiv evaluering af den digitale platform, diabetesiskolen.dk

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

249 Downloads (Pure)

Abstract

Børn rammes af diabetes – og tendensen er stigende. En del af disse børn er i den skolesøgende alder. Forældre og børn beskriver, at skolegangen kan opleves utryg. Det stiller krav til de personer, der er omkring barnet i skole- og fritidstilbud bl.a. i form af viden og praktiske kompetencer rettet mod diabetes blandt børn.Ved hjælp af gruppeinterview på skoler i Region Midtjylland og Region Nordjyllandundersøges, hvilke oplevelser lærere og pædagoger har i relation til skolegang for børn med diabetes samt, hvordan lærere og pædagoger vurderer den elektroniskeplatform - diabetesiskolen.dk - som indeholder viden om diabetes, samt kan understøtte udvikling af kompetencer i forhold til håndtering af diabetes i skolen. Det ses, at pædagoger og lærere i skolen har en praksis baseret på intern vidensdeling og overlevering af viden om diabetes fra person til person, og når det bliver relevant -fx. hvis et barn med diabetes kommer i den klasse, man er kontaktlærer/pædagog for. Barnet med diabetes og dennes forældre spiller en vigtig rolle for lærere og pædagoger i forhold til skabelse af en god skolegang for barnet med diabetes, idet et samarbejdende samspil er det bærende element i forhold til at sikre en god og tryg skolegang for både børn og voksne - set fra et lærer- og pædagogperspektiv. Pædagoger og lærere oplever generelt, at den digitale platform - diabetesiskolen.dk -har potentiale til at blive et støtteredskab, hvor de kan indhente viden om diabetes hos børn. Det kan give anledning til en oplevelse af tryghed i skoletiden blandt lærere og pædagoger. På baggrund af de kvalitative interviews med lærere og pædagoger, er der identificeret mulige forbedringsforslag til den digitale platforms udformning og indhold samt skabt indsigt overvejelser på, hvordan viden om og anvendelse af platformen generelt kan udbredes til skolerne.
Original languageDanish
Number of pages28
Publication statusPublished - 1 Sept 2022

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • diabetes

Cite this