TY - JOUR
T1 - Tryllepinde i skolen
T2 - Om begær og forviklede materialiteter i danskfaget
AU - Jensen, Michael Peter
AU - Heiden, Thomas Roed
PY - 2024/10/25
Y1 - 2024/10/25
N2 - Artiklen udfordrer med posthumane perspektiver den designorienteredetilgang til læremiddeldidaktikken. Som alternativ undersøges, hvordan ikke-familiære materialiteter kan åbne for det uforudsigelige og ikke-planlagte i danskfagets rum. Læremidler er blevet et dominerende perspektiv på uddannelse og undervisning, hvilket forstærker ideen om, at mennesket kan kontrollere og designe med ‘ting i verden’, og i forlængelse af dette, at undervisning kan styres, målrettes og designes. Med posthumane teorier om begær og assemblager forstyrrer artiklen ideerne om didaktisk intentionalitet og det kontrolleredeskolerum. Det sker gennem haptiske analyser af videoempiri fradanskundervisningen i 1. og en 7. klasse. Her undersøges elevers sanseligeog uforudsigelige møder med pinde som ‘mærkelige’ materialiteter.Analyserne viser, hvordan disse ‘tryllepinde’ producerer begær, der forstyrrer skolerum, og gør dem mere intense, uforudsigelige og levende. Artiklens hovedpointer er, at skizofrent begær kan frigøre læringsrum og skabe elevagens, at intentionalitet emergerer relationelt, og at der er behov for det uforudsigelige i skolen.
AB - Artiklen udfordrer med posthumane perspektiver den designorienteredetilgang til læremiddeldidaktikken. Som alternativ undersøges, hvordan ikke-familiære materialiteter kan åbne for det uforudsigelige og ikke-planlagte i danskfagets rum. Læremidler er blevet et dominerende perspektiv på uddannelse og undervisning, hvilket forstærker ideen om, at mennesket kan kontrollere og designe med ‘ting i verden’, og i forlængelse af dette, at undervisning kan styres, målrettes og designes. Med posthumane teorier om begær og assemblager forstyrrer artiklen ideerne om didaktisk intentionalitet og det kontrolleredeskolerum. Det sker gennem haptiske analyser af videoempiri fradanskundervisningen i 1. og en 7. klasse. Her undersøges elevers sanseligeog uforudsigelige møder med pinde som ‘mærkelige’ materialiteter.Analyserne viser, hvordan disse ‘tryllepinde’ producerer begær, der forstyrrer skolerum, og gør dem mere intense, uforudsigelige og levende. Artiklens hovedpointer er, at skizofrent begær kan frigøre læringsrum og skabe elevagens, at intentionalitet emergerer relationelt, og at der er behov for det uforudsigelige i skolen.
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - Elevagens
KW - Posthuman
KW - Uforudsigelighedens didaktik
KW - begær
KW - læremidler
UR - https://learningtech.laeremiddel.dk/laes-learning-tech/learning-tech-15/tryllepinde-i-skolen/
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2445-6810
SP - 46
EP - 74
JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
IS - 15
ER -