Tværfaglige møder mellem matematik og dansk

Uffe Thomas Jankvist, Helle Rørbech, Jesper Bremholm

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Tværfaglighed og fagligt samspil belyses i denne artikel gennem et studie af, hvordan centrale aspekter af to fags tænkning, deres retorik og diskursive former gensidigt kan reflektere og udfordre hinanden. Refleksionspunktet er skønhed som i denne sammenhæng ses som et fænomen både i og mellem fagene. Vi ser på skønhed med faglige og tværfaglige øjne og argumenterer for at anlægge et literacyperspektiv som didaktisk forståelsesramme. Artiklens afsæt er følgende spørgsmål: Hvordan kan et tværfagligt møde mellem de forholdsvis umage fag matematik og dansk give gymnasieelever en større forståelse af faglige literacies? Og hvilken type møde kan understøtte dette formål? Vi tager udgangspunkt i den engelske matematiker G.H. Hardys berømte essay A Mathematicians’s Apology (Hardy 1940) og undersøger de didaktiske potentialer i et tværfagligt samarbejde omkring denne tekst. Hardy peger i sit forsvar for ”ren matematik” på skønheden i matematiske teoremer og beviser og sammenligner dem med skønheden i litteratur og kunst. Ved at spille Hardys overvejelser over skønhed, form og ideer ud mod samtidige litteraturkritikeres forståelser af struktur, materiale og æstetik giver artiklen et bud på, hvordan de to spørgsmål kan besvares.
Original languageDanish
Title of host publicationTværfaglighed og fagligt samspil
EditorsLine Krogager Andersen, Peter Hobel, Sven-Erik Holgersen
Number of pages23
Place of PublicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2019
Pages63-85
Chapter3
ISBN (Print)978-87-7184-648-5
Publication statusPublished - 2019
Externally publishedYes
SeriesDidaktiske studier

Cite this