TY - JOUR
T1 - Uafgørlighedsdidaktik i litteraturundervisningen
AU - Johansen, Martin Blok
PY - 2022/1/11
Y1 - 2022/1/11
N2 - Med afsæt i to praksisbilleder analyseres og diskuteres potentialet i uafgørligheder, når de optræder i skolens litteraturundervisning. Det gøres gennem et fokus på uafgørligheder i spændingsfeltet mellem teksten, eleverne og læreren. Til det formål udarbejdes en didaktisk tretrinsraket, der indeholder uafgørligheders ontologi, uafgørligheders typologi og uafgørligheders modus – altså hvad er uafgørligheder, hvordan kan de inddeles, og hvordan kan de gøres? Formålet er at nærme sig konstruktionen af en egentlig uafgørlighedsdiaktik, hvor pointen er, at hvis potentialet i uafgørligheder skal forløses, så skal alle klasserummets aktanter være indstillet på det: Teksten skal indeholde uafgørligheder, læreren skal turde bruge dem, og eleverne skal have en modtagelighed overfor dem.
AB - Med afsæt i to praksisbilleder analyseres og diskuteres potentialet i uafgørligheder, når de optræder i skolens litteraturundervisning. Det gøres gennem et fokus på uafgørligheder i spændingsfeltet mellem teksten, eleverne og læreren. Til det formål udarbejdes en didaktisk tretrinsraket, der indeholder uafgørligheders ontologi, uafgørligheders typologi og uafgørligheders modus – altså hvad er uafgørligheder, hvordan kan de inddeles, og hvordan kan de gøres? Formålet er at nærme sig konstruktionen af en egentlig uafgørlighedsdiaktik, hvor pointen er, at hvis potentialet i uafgørligheder skal forløses, så skal alle klasserummets aktanter være indstillet på det: Teksten skal indeholde uafgørligheder, læreren skal turde bruge dem, og eleverne skal have en modtagelighed overfor dem.
KW - Æstetik, design og medier
KW - Derrida
KW - didaktik
KW - friktionalitet
KW - litteraturundervisning
KW - skole
KW - uafgørligheder
UR - https://septentrio.uit.no/index.php/nordlit/article/view/6330/6466
U2 - 10.7557/13.6330
DO - 10.7557/13.6330
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0809-1668
SP - 1
EP - 12
JO - Nordlit
JF - Nordlit
IS - 48
ER -